Pandangan

Jika ianya sukarela datang dari hati dan ikhlas, usah menunding jari, cari titik persamaan

Salam Aidiladha, sejak 3-4 tahun kebelakangan ini banyak agensi dan NGO dah mula mengaktifkan pelbagai jenis aktiviti kebajikan. Kemuncaknya bila selepas banjir pantai timur, momentum selepas itu semakin hebat. Banyak NGO baru dibuat dan banyak orang yang dapat dibantu, alhamdulillah .  Tahun lepas pun ada aktiviti CSR yang berkaitan dengan orang ramai team kami buat, nama dia VCORE, tapi perjalanan sebelum buat VCORE juga banyak gak aktiviti komuniti yang dah tempat kerja buat sejak dari awal. Cuma VCORE ni unik sikit melibatkan pelbagai pihak. Macam macam pengalaman, isu dan macam macam la.

Bukan nak cerita tentang cerita benda  yang dah masuk buku sejarah tapi sekadar nak lontarkan pendapat tentang apa yang aku kurang setuju mengenai sikap sesetengah NGO. Mungkin ianya hanya melibatkan individu tapi bukan mewakili NGO tuh harapnya. Ok …yang tak setujunya aku mengenai sikap sikap NGO yang sering kali kelihatan cuba melukiskan sesuatu yang tidak cantik kepada agensi-agensi yang bertanggungjawab. Disamping menolong orang tapi pada masa yang sama kita burukkan orang lain. Mengapa kita cuba memvisualkan sedemikian, Bagi aku kalau kita nak tolong orang yang dalam kesusahan ,letakkan kita sebagai orang tengah, pemudahcara dan cari titik persamaan untuk memastikan tujuan capai matlamat. Sikap tolong dan menunding jari ni tak ke mana sebenarnya.

Malah sangat melukakan lagi bila sindiran melalui grafik yang meperlekehkan agama kita, pastu kita sebarkan. Hebatkah kita? Bagi aku sangat memalukan bila dibuat oleh orang yang seagama dengan kita, beginikan cara kita berdakwah?. Selain itu, Pernah saya terjumpa, screen shot perbualan antara NGO kepada penjawat awam disiarkan, apa motifnya kita berbuat sedemikian. Sedangkan kes baru kita jumpa, bagi lah peluang pegawai yang bertanggungjawab yang menerima dan mengendali kes untuk buat semakan dan siasatan.

NGO kena fahami SOP setiap jabatan, sebab depa terikat kepada banyak benda dan perundangan, sebarang tindakan mereka boleh memberi pelbagai kesan. NGO takpa, tak terikat pada mana mana pihak malah rasanya tak diaudit pon. Namun tak dinafikan ada jugak kelemahan dalam pengurusan dan komunikasi yang menyebabkan maklumat tak sampai, namun kita perlu usaha sama sama bantu saling melengkapi. Tak perlu jadi one man show, hidup ini kena tolong menolong. Banyak hero pon dah join avengers. Kecualilah awak nak masuk politik.

Pandangan

Jika, kalau atau nak pencen…pencen la segera

Andai terkeluar dari dari mulut seseorang itu ingin bersara samada diungkapkan dengan perkataan, jika boleh, kalau boleh, nak pencen hari ini atau 4 tahun lagi, sebagai individu yang mendengar relakanlah hasrat mereka itu.Suruhlah mereka pencen segera, walaupun dimana mereka ketika itu samada dikemuncak prestasi, pertengahan atau tempoh penurunan prestasi mereka itu walaupun usia mereka masih dikatakan masih kompetetif, memegang jawatan kapten atau posisi kritikal. Janganlah memandang sinis, janganlah dihalangi mereka sebab jika kita terus berharapkan mereka untuk melaksanakan bagi memenuhi kehendak kita semua pastinya rakyat malaysia akan kecewa. Relakan dan mula cuba mencari succesor yang baru yang mungkin lebih baik dari mereka yang ingin bersara.

Didalam malaysia ini terlalu banyak bakat yang masih belum diteroka, mungkin masih bersembunyi, mungkin masih belum berpeluang namun ini adalah peluang terbaik untuk ditonjolkan bakat baru. Posisi yang mereka tinggalkan pasti akan diganti dan mungkin yang bakal menggantikan mereka adalah lebih baik daripada mereka. Sebuah pasukan adalah seperti sebuah organisasi setiap posisi adalah dinamik dan sentiasa boleh diganti. Tiada yang kekal. Konsep tetap sama perlu ada pertahanan, pemain tengah dan penyerang. Namun taktikal mungkin akan berbeza adakalanya 4-4-2 atau 3-5-2 atau 4-4-1-1 bergantung kepada jurulatih atau pengurus pasukan itu. Read more

Pandangan

3 Elemen Tambahan Kalau Fans Page Facebook Pun Nak Di Rankingkan…

Dua tiga bulan ni memang perasan dengan perkongsian data dan info mengenai IPT di Malaysia, banyak aktiviti yang dikongsikan melalui group-group dalam aplikasi whatsapp mahupun telegram. Dalam banyak banyak perkongsian, cuma satu perkongsian yang agak janggal bagi saya.

Perkongsian mengenai ranking universiti berasaskan jumlah fans. Lagi satu sistem ranking yang diwujudkan bagi universiti-universiti berlumba antara satu dengan lain. Trend berlumba-lumba ranking dah jadi rutin di IPT/UA. Dalam sistem ranking fans terbanyak, universiti yang mempunyai fans yang banyak menduduki tangga teratas dan yang paling sedikit fans dia akan berada ditangga terbawah.

Ini menguntungkan banyak IPT/UA yang dah lama dan mempunyai pengaruh yang besar dalam masyarakat. Namun ada kelemahan disebalik sistem ranking tersebut.

Read more

Pandangan

Succession Planning Di IPTA Malaysia Sekadar Retorik?

8 hari lepas, ada saya buat kenyataan dalam sebuah group whatsapp kawan-kawan sekerja. Saya mempertikaikan tentang kelayakan kami semua untuk dinaikkan pangkat melalui kaedah fleksi. Ada yang tersinggung, dan saya yakin ramai dalam tuh tidak bersetuju dengan saya. Mereka mula menjauhi, tak mengapa bagi saya suatu statement (kenyataan) yang dikeluarkan oleh seseorang individu akan dihakimi dengan kaedah berbeza umpama melihat air dalam gelas yang separuh penuh.

Pada awal 2010 saya berpeluang untuk menghadiri satu bengkel yang diadakan oleh majlis persatuan akademik dikawasan pembukitan , dalam perbincangan itu banyak berkisar tentang kemajuan kerjaya ahli akademik dan masalah yang menyebabkan kerjaya mereka tersekat. Antara isu adalah cuba memperbaiki tangga gaji mereka, ahli akademik yang hanya selesa di gred yang sama dan masalah yang menyebabkan kerjaya mereka tersekat dan  amat diingati hingga kini. Pentadbiran yang tidak cekap dan kompeten yang mana menjurus kepada Pendaftar , dalam menjalankan tugas dan tidak memahami tugas & bebanan seorang pensyarah.

Maka antara usul ketika itu, mencadangkan agar jawatan hakiki tertinggi dalam pentadbiran perlu dibuka kepada golongan akademik kerana akademik lebih memahami kerjaya ahli akademik berbanding pendaftar dari golongan pentadbir. Dengan mengambil contoh dari sebuah universiti bagi meyakinkan jawatan pendaftar dilantik dikalangan akademik ianya tak mustahil dilaksanakan. Bengkel tak dapat nak dihabiskan, kerana tak tahan dek melihat pentadbir dilukis dan diwarnakan dengan cerita yang menunjukkan pentadbir di semua IPTA tidak kompeten dan lekeh. Hanya level pencatat minit sahaja. Read more

Pandangan

Celcom Tipu Aku Ka?

Kadang kala terasa macam kena tipu oleh pembekal perkhidmatan telefon celcom bila difikirkan, sebab dalam satu pakej yang ditawarkan ada broadband, wifi, sms dan panggilan. Pakej ini ditawarkan sejak bulan 6 kalau tak salah. ianya kelihatan menguntungkan pengguna dengan jumlah broadband yang boleh dinikmati kepada pengguna. Namun bila dikaji balik macam aku kena tipu plak.

Sebab kat perlis ini langsung perkhidmatan wifi tidak ditawarkan di mana mana kawasan, ini bermaksud ramai pengguna termasuk aku bayar saja tanpa boleh menggunakan perkhidmatan tersebut, kos berbanding pakej lama dilihat yang lama lebih menguntungkan dan memudahkan pengguna merancang bajet bulanan. Pakej yang baru lebih mahal dari sebelumnya. Tidak sepertimana yang diceritakan oleh menteri senator kita.

Ini kesian dia kepada pengguna perkhidmatan mudahalih kat perlis, walaupun menteri besar dah highlightkan nak meningkatkan kualiti perkhidmatan broadband sejak dilantik, sehingga hari ini tak nampak kesannya lagi. SKMM pernah memaklumkan bahawa ada geran persekutuan bagi meningkatkan kualiti perkhidmatan dikawasan yang kurang menguntungan oleh pihak swasta. tapi perlis tak pernah minta dan dapatkan kemudahan tuh. Sebab tuh kita masih terkebelakang dan ditindas bagi servis yang tidak boleh kita nikmati