Pandangan

4 Varian yang menyerang Malaysia

Pengumuman tadi dari DG MOHE tidak mengejutkan sebab statistik 2-3 minggu ni dah menunjukkan peningkatan yang agak tinggi. Kewujudan 4 jenis varian baharu iaitu B.117 dari UK (jangkitan komuniti), B.1351 dari Afrika Selatan (kluster di KL), Varian B.1525 dari Nigeria dan Varian B.1.617.1 dari india dah berada dalam komuniti kita.

Keadaan sekarang ni semakin serius, dari segi jangkitan dan sikap masyarakat. 2 hari berturut turut angka menghampiri 5000 kes dan bazar bazar juga mula dipenuhi tanpa pengunjung merasa risau dengan angka 5000 jangkitan diseluruh negera.

Diawal ramadan aku jangkakan peningkatan bakal berlaku disebabkan kita makin lewa dan proses kawalan risiko mula dipolitikkan. Ya jangkaan aku agak tepat, dan dengan keputusan kerajaan membenarkan pergerakan pelajar bergerak pulang ke kampung bukan satu tindakan yang tepat malah ia membuka ruang kepada jangkitan secara besar besaran.

2 minggu dari sekarang kita akan tuai hasil jika kita terus lewa dan memandang rendah dengan musuh kita si COVID-19.

Share this Story
  • tujuh belas tahun
    Uncategorized

    17 Tahun

    Alhamdulillah domain azamrashid.com baru renew buat kali ke 17 kali yang membawa maksud bahawa usia laman ini telah mencapai 17 tahun. ...
  • Uncategorized

    Tak Lepas Syarat

    Kalau nak ikutkan sejarah hidup, aku boleh dikatakan sebagai seorang yang playsafe. Agak atau terlalu berhati-hati dalam tindakan dan perbuatan aku. ...
  • Kehidupan

    Walaupun suka kita tetap perlu mendarat

    Alhamdulillah selesai tugasan menguruskan sukan yang aku suka iaitu sukan catur. Sejak 2007 sertai pasukan ini dari sebagai pemain dan pengurus. ...
  • Pandangan

    Pemikiran Arkopal

    Pagi tadi agak tersentuh disudut kecil sebelah kanan hati aku, bila mana dapat teguran dari sahabat juga bos. Dia tegur minta ...
  • Pandangan

    Jangan jadi Pelakon

    Aku nak berkongsi pendapat aku dalam pengalaman aku sebagai seorang pekerja selama hampir 20 tahun. sepanjang tempoh tu aku melalui pelbagai ...
  • Kehidupan

    Cakap Biar Serupa Bikin

    Dulu dulu banyak terbaca ayat dipenghujung zaman akan muncul pelbagai jenis cerita, Fitnah berleluasa, ulama palsu. Medium dulu mungkin kita tak ...
Load More Related Articles
  • tujuh belas tahun
    Uncategorized

    17 Tahun

    Alhamdulillah domain azamrashid.com baru renew buat kali ke 17 kali yang membawa maksud bahawa usia laman ini telah mencapai 17 tahun. ...
  • Uncategorized

    Tak Lepas Syarat

    Kalau nak ikutkan sejarah hidup, aku boleh dikatakan sebagai seorang yang playsafe. Agak atau terlalu berhati-hati dalam tindakan dan perbuatan aku. ...
  • Kehidupan

    Walaupun suka kita tetap perlu mendarat

    Alhamdulillah selesai tugasan menguruskan sukan yang aku suka iaitu sukan catur. Sejak 2007 sertai pasukan ini dari sebagai pemain dan pengurus. ...
  • Pandangan

    Pemikiran Arkopal

    Pagi tadi agak tersentuh disudut kecil sebelah kanan hati aku, bila mana dapat teguran dari sahabat juga bos. Dia tegur minta ...
  • Pandangan

    Jangan jadi Pelakon

    Aku nak berkongsi pendapat aku dalam pengalaman aku sebagai seorang pekerja selama hampir 20 tahun. sepanjang tempoh tu aku melalui pelbagai ...
  • Kehidupan

    Cakap Biar Serupa Bikin

    Dulu dulu banyak terbaca ayat dipenghujung zaman akan muncul pelbagai jenis cerita, Fitnah berleluasa, ulama palsu. Medium dulu mungkin kita tak ...
Load More By ajamz
  • Pandangan

    Pemikiran Arkopal

    Pagi tadi agak tersentuh disudut kecil sebelah kanan hati aku, bila mana dapat teguran dari sahabat juga bos. Dia tegur minta ...
  • Pandangan

    Jangan jadi Pelakon

    Aku nak berkongsi pendapat aku dalam pengalaman aku sebagai seorang pekerja selama hampir 20 tahun. sepanjang tempoh tu aku melalui pelbagai ...
  • Pandangan

    Niat nak hasilkan berlian

    Kita sering kagum dengan kejayaan kejayaan orang. Kita sering cemburu melihat mereka. Kita sering mengambil kata-kata semangat mereka. Kita sering membandingkan ...
  • Pandangan

    Cerita Atas Meja

    Perkongsian mengenai table top exercise
  • Pandangan

    Baru Gua Perasan Sebab Apa Gua Niaga Tak Untung

    Dulu selalu ja dengaq mak aku dok berleter dan bagi nasihat supaya mengaji pandai pandai. Dia kata kat kami semua yang ...
  • Pandangan

    Bila Tengok Fans EPL Masuk Stadium Ramai Terangsang..

    Ramai hari ni tweet mengenai stadium old trafford penuh dengan penyokong pada hari ke dua pembukaan EPL. Kebanyakan mereka kelihatan terangsang ...
Load More In Pandangan

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Check Also

17 Tahun

Alhamdulillah domain azamrashid.com baru renew buat kali ke ...